پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229902
وعده دانشگاهها براي ارتقاي خدمات دانشجويي
تاریخ انتشار : 1398/07/08 10:06:23
نمایش : 1745
معاونين دانشگاهها از افزايش کيفيت خوابگاهها، بهبود غذايي دانشجويي و رايگان بودن غذا براي دانشجويان بي بضاعت و تلاش براي افزايش ارتقاي سطح خدمات رفاهي خبر دادند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، سال تحصيلي ۹۹ – ۹۸ در حالي براي دانشگاهها آغاز شد که روسا و مديران دانشگاهي از ماه ها قبل، نسبت به افزايش هزينه ها، قيمت محصولات و خدمات؛ از تامين هزينه هاي خوابگاههاي استيجاري گرفته تا هزينه مواد اوليه غذايي دانشجويي و نيز تعميرات و تجهيزات ابراز نگراني کردند.

پرداخت نشدن کامل بودجه تخصيصي در ۶ ماهه اول امسال به دانشگاه، روسا و مديران را بيش از پيش در تنگنا قرار داد. در اين ميان نگراني مسئولين دانشگاه ها اين بود که کسري بودجه،  موجب افت کيفيت خدمات در بخش تغذيه و خوابگاه خواهد شد که البته با تحقق وعده رئيس سازمان برنامه و بودجه، ۲۹ شهريور ماه مبلغ ۲۰۰ ميليارد تومان در «بخش تغذيه» به دانشگاه ها پرداخت شد؛ هرچند هنوز بخشي از اعتبارات در ساير بخش ها باقي مانده است.

دانشجويان در سالهاي گذشته بارها در تجمعات مختلف اعتراض خود را نسبت به وضعيت نامناسب خوابگاه و کمبود ظرفيت اعلام کردند؛  امسال نيز همزمان با شروع سال تحصيلي، «شوراي صنفي دانشگاه شريف» در نامه اي به رييس اين دانشگاه، نسبت به کمبود ظرفيت خوابگاهي و اسکاني فراتر از ظرفيت مجاز اتاق‌ها، معترض و خواهان پيگيري مديريت دانشگاه شده اند. «شوراي صنفي دانشگاه علم و صنعت» نيز از افزايش ظرفيت خوابگاهي دختران و قطع شدن سرويس دهي يکي از خوابگاه ها، ابراز نارضايتي کرده است.

«شوراهاي صنفي دانشجويان سراسر کشور» نيز در بيانيه اي اعتراض خود را نسبت به افزايش شديد نرخ تغذيه دانشجويي اعلام کردند؛ اين شورا گفته است با توجه به شرايط موجود و گراني ها، روز به روز زيست دانشجوئي سخت تر و عرصه بر دانشجويان دوره روزانه يا به تعبيري دانشجويان مشمول آموزش رايگان، تنگ‌تر شده است.

اين مشکلات در حالي مطرح مي شود که به گفته روسا و معاونين، دانشگاه ها تمام تلاش خود را براي اينکه در سال تحصيلي جديد با چالش در حوزه دانشجويي مواجه نشوند، به کار بسته اند؛ به طوري که دانشگاه خواجه نصير از ارائه وامهاي ويژه به دانشجوياني با شرايط خاص و همچنين افزايش کيفيت غذاي دانشجويي، دانشگاه علم و صنعت از اضافه شدن يک خوابگاه جديد براي دختران و دانشگاه هنر اصفهان، از تعطيلي خوابگاه بي کيفيت دختران و اجاره يک خوابگاه جديد، خبر داده اند.

رئيس دانشگاه اميرکبير: ۳ برابر بودجه پژوهشي، خرج تغذيه مي کنيم

دانشگاه اميرکبير با حدود ۱۲ هزار دانشجو، يکي از دانشگاه‌هايي است که در بخش رفاهي توجه ويژه اي به بخش تغذيه دارد؛ به طوري که امسال در مقايسه با سال گذشته، بيش از ۱۰۰ درصد در اين بخش هزينه کرده است. محمد معتمدي، رئيس اين دانشگاه به خبرنگار مهر درباره وضع بودجه دانشگاهها، گفت: با وجود اينکه بودجه دانشگاه ها، امسال نسبت به سال گذشته، افزايش داشته، ولي اگر اعتبارات ۱۰۰ درصد پرداخت نشود، با کسري بودجه مواجه خواهيم شد.

رئيس دانشگاه اميرکبير با اشاره به پرداخت نشدن کامل بودجه تخصيصي در ۶ ماهه اول سال، افزود: در نيمه نخست امسال، ۳۶ درصد اعتبارات پرداخت شده، در حالي که طبيعتا بايد ۵۰ درصد پرداخت مي شد.

معتمدي توجه به بخش رفاهي دانشجويان را از اولويتهاي اين دانشگاه برشمرد و گفت: در بخش رفاهي هر سال نسبت به سال گذشته، هزينه ها افزايش يافته که اين افزايش را دانشگاه متقبل شده است. به عنوان مثال؛ امسال در بخش تغذيه دانشجويي، نسبت به سال ۹۶،  ۲ برابر هزينه خواهيم کرد.

وي با بيان اينکه حداقل ۳ برابر بودجه پژوهشي، صرف تغذيه دانشجويان اين دانشگاه مي شود و به همين نسبت نيز هزينه خوابگاهها افزايش يافته است، افزود: تاکيد ميکنم که  تمام تلاش خود را بخرج مي دهيم که کمبود اعتبارات، اثري بر تامين امکانات رفاهي دانشجويان نداشته باشد.

جواد شکرالهي معاون دانشجويي اين دانشگاه، پيش از اين در گفتگو با مهر از احتمال افزايش يارانه غذايي دانشجويي در هيات رييسه دانشگاه از ۴ هزار تومان به ۵ يا ۶ هزار تومان خبر داده بود.

رئيس دانشگاه تهران: براي خوابگاه ناچاريم از ساير بخش‌ها کسر کنيم

دانشگاه تهران که داراي حدود ۵۳ هزار دانشجوست، بيشتر نگران کسري بودجه است. محمود نيلي احمدآبادي، رئيس اين دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر، از پرداخت ۲۰۰ ميليارد تومان در بخش غذاي دانشجويي به دانشگاه هاي سراسر کشور از سوي سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: هزينه و شهريه خوابگاه هاي دانشجويي درسال تحصيلي جديد، افزايش داشته و با توجه به اينکه تخصيص اعتبارات ما ۱۰۰ درصدي نيست، ناچاريم از ساير بخش ها کسر و در اين بخش (خوابگاه) هزينه کنيم.

وي افزود: امور جاري دانشگاه مانند؛ حقوق و دستمزد، غذاي دانشجويي و خوابگاه ها جزو هزينه هاي قطعي و مهم دانشگاه است و در ابتدا بايد اين هزينه ها، پرداخت شود.

نيلي با بيان اينکه بودجه هاي عمراني دانشگاه دربخش تعمير و تجهيز نيز هنوز به طور کامل پرداخت نشده و به سبب آن با مشکلاتي رو به رو هستيم، گفت: درصورتيکه همچنان با اين روند جلو برويم، حتما با کسري بودجه در پايان سال مواجه خواهيم شد.

معاون علم و صنعت: احتمال ارائه خوابگاه به افرادي که در تعهدمان نيست

دانشگاه علم و صنعت با حدود ۱۴ هزار دانشجو، تمهيداتي را براي ارائه خوابگاه به افرادي که در تعهداتش نيست، در دستور کار دارد. احد قائمي معاون دانشجويي اين دانشگاه در گفتگو با مهر، با اشاره به اينکه در بحث خوابگاه دانشجويي و تغذيه دانشجويان مشکل خاصي نداريم، اظهار کرد: البته درخصوص غذا، گاهي، دانشجويان نسبت به کيفيت غذا  اعتراضاتي دارند، اما در مجموع، کيفيت غذا خوب است. امسال مواد اوليه گران شده و چالشي براي همه دانشگاه هاي کشور ايجاد کرده که تلاش مي کنيم با گرفتن کمک از نهادهاي مختلف، آن را برطرف کنيم.

معاون دانشجويي دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: طبق تعهد رفاه دانشگاه، ما تا ترم ۹ براي مقطع کارشناسي و ۵ ترم در مقطع ارشد خوابگاه ارائه مي دهيم، اما بنا داريم خارج از تعهداتمان، به دانشجويان ترم هاي بعد نيز خوابگاه بدهيم تا زودتر فارغ التحصيل شوند.

قائمي از افزايش ظرفيت خوابگاه هاي دانشجويي اين دانشگاه خبر داد و گفت: امسال خوابگاه سراي مهر(ويژه دختران) به دانشگاه اضافه شد که بالغ بر ۸۰ نفر ظرفيت دارد.

معاون خواجه نصير: بهبود محسوس کيفيت غذا/فضاي خوابگاهي اصلاح شد

دانشگاه خواجه نصير ايمني و بهداشت را به طور ويژه در دستور کار خود قرار داده و از افزايش محسوس کيفيت غذا در سال تحصيلي جاري خبر داده است. عبدالمجيد خوشنود، معاون فرهنگي و دانشجويي دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي، در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به همکاري با يک شرکت در حوزه HSE (سيستم مديريت ايمني بهداشت و محيط زيست)، گفت: با هدف ارتقاي سطح ايمني سلامت در دانشگاه خواجه نصير، همکاري خود را با اين شرکت در چارچوب موضوعات مختلف از جمله خوابگاه ها، رستوران ها، اماکن ورزشي و ... آغاز کرديم.

خوشنود در توضيح بيشتر، اظهار داشت: بطور مثال؛ اين شرکت با پيمانکار غذا، پيمانکار سرويس ها، پيمانکار تاسيسات، پيمانکار بخش IT و حتي پيمانکاران خدمات بهداشت و سلامت جسم و روان، وارد مذاکره شده و در راستاي تحقق تمام بندهاي الزامي در حوزه ايمني سلامت، موارد را بصورت اجرايي و حقوقي پيگيري مي کند.  به نوعي، چتري جامع را بر روي تمامي فعاليتهاي ايمني و بهداشت دانشگاه خواجه نصير گسترده است.

وي با اشاره به اينکه به واسطه همکاري با همين شرکت، موضوع کيفي سازي و بهداشت را به صورت ويژه مورد توجه قرار داده ايم، گفت: تابستان امسال يکي از خوابگاه هاي پسران را که حدود ۷۰۰ نفر ظرفيت دارد،  از نظر فضاسازي و هم از نظر پله هاي دسترسي خروجي، اصلاح کرديم که موجب بهبود سطح کيفي آن از لحاظ ايمني شد.

معاون فرهنگي و دانشجويي دانشگاه خواجه نصير از عقد قرارداد با پيمانکار جديد در بخش تهيه غذا خبر داد و گفت: با سياست گذاري کلي معاونت دانشجويي در حوزه ايمني سلامت، پيش بيني مي کنيم امسال از نظر بهداشت و کيفيت غذا، بهبود محسوسي را شاهد باشيم.

معاون دانشگاه علامه: دانشجويان بي بضاعت حمايت مي‌شوند/نوسازي خوابگاه‌ها

افزايش ۱۰ درصدي شهريه خوابگاه هاي دانشگاه علامه به جاي افزايش ۱۴ درصدي (ابلاغي از سوي سازمان امور دانشجويان) يکي از اقدامات خوب اين دانشگاه علي رغم افزايش هزينه ها به شمار مي رود. اين دانشگاه در سال تحصيلي جاري افزايش استاندارد تغذيه دانشجويي و سرويس حمل و نقل را در دستور کار خود دارد. در حال حاضر حدود ۱۸ هزار دانشجو در اين دانشگاه مشغول به تحصيل هستند.

غلامرضا لطيفي معاون دانشجويي دانشگاه خواجه نصير به خبرنگار مهر گفت: امسال ما و بسياري ديگر از دانشگاه ها به دليل شرايط خاص کشور، در ۶ ماهه نخست، بودجه تخصيصي خود را بصورت کامل دريافت نکرده ايم که اين موضوع، طبيعتا بر روند اجراي برنامه ها تاثير گذار بوده است.  با اين وجود اما، مديريت دانشگاه علامه در فرآيندهاي تصميم‌سازي خود سعي کرده با تامين امکانات لازم از طريق منابع مختلفِ، شرايطي را فراهم سازد که خللي در روند ادامه تحصيل دانشجويان رخ ندهد.

لطيفي از نوسازي يکي از خوابگاه‌هاي بزرگ دانشگاه (خوابگاه شهيد همت) با گنجايش حدود ۸۰۰ نفر خبر داد و گفت:در بخش تغذيه دانشجويي،  تلاش ما بر اين بوده تا محصولاتي با کيفيت و برخوردار از سطح بالاي استانداردهاي غذايي را در اختيار آن ها قرار دهيم. ضمن اينکه در حوزه اياب و ذهاب تاکيد بر اين است که سرويس هاي جابجايي دانشجويان، متناسب با استاندارهاي لازم باشد.

لطيفي به تمهيدات دانشگاه علامه براي رسيدگي به مشکلات دانشجويان کم بضاعت اشاره کرد و افزود: در اين زمينه، به منظور کمک به آن دسته از دانشجوياني که با مشکلات مالي دست به‌ گريبان بوده و از بضاعت اندکي برخوردار هستند، امکاني فراهم کرده ايم که از حمايت هاي غيرمستقيم در بخش تغذيه و خوابگاه برخوردار شوند.

معاون دانشجويي دانشگاه علامه با بيان اينکه سازمان امور دانشجويي افزايش ۱۴ درصدي نرخ خوابگاه ها را به دانشگاه ابلاغ کرده است، اظهار داشت: با اين وجود اما براي رعايت رفاه حال دانشجويان، نرخ خوابگاه ها را فقط حدود ۱۰ درصد افزايش داديم.

معاون دانشگاه شريف: براي افزايش ظرفيت خوابگاهي تلاش ميکنيم

معاون دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف اما از تقاضاي دانشجويان بيش از ظرفيت خوابگاهي اين دانشگاه خبر داده است.  عماد الدين فاطمي زاده، معاون دانشجويي اين دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر از تلاش براي افزايش ميزان وام هاي دانشجويي اين دانشگاه خبر داد و گفت: سال گذشته ميزان وام و تسهيلات وديعه مسکن ۲۵ ميليون تومان بود که با رايزني ها و امکان سنجي هايي که داشته ايم، اميدواريم بتوانيم اين عدد را تا ۱۵ درصد افزايش دهيم.  

فاطمي زاده با اشاره به اينکه دانشگاه شريف براي افزايش ظرفيت خوابگاهي برنامه دارد، اما به دليل کمبود منابع مالي و نبود بودجه کافي، امکان اجراي آن ممکن نيست، ادامه داد: درخواست و تقاضا براي استفاده از فضاي خوابگاهي، به نسبت واحدهاي موجود، بيشتر است. در شرايط اقتصادي کنوني، اصولاً اضافه کردن ظرفيت خوابگاهي؛ بخصوص خوابگاه متاهلي، براي ما بسيار پيچيده و سخت است.

رئيس دانشگاه هنر اصفهان: کيفيت غذا افزايش مي يابد/تعطيلي خوابگاهي بي کيفيت دختران

دانشگاه هنر اصفهان نيز به سياق برخي دانشگاه ها، تمرکز خود را بر بهبود وضعيت خوابگاهي و تغذيه در سال تحصيلي جاري قرار داده است. رضا نصر رييس دانشگاه اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر،  با بيان اينکه در ۶ ماهه اول امسال از ۵۰ درصد ۳۶ درصد از بودجه تخصيص يافته است، خاطرنشان کرد: بنيه مالي دانشگاه بسيار ضعيف است و با معضلات جدي رو به رو هستيم که اميدواريم وزارت علوم و دولت اعتبارات را هرچه زودتر تخصيص دهند؛ چرا که ديگر پولي دست دانشگاه نيست که هزينه کند.

وي از تعطيلي خوابگاه خودگردان دختران به علت هزينه هاي بالا و عدم کيفيت آن خبر داد و گفت: ابتداي امسال يکي از ساختمان هاي صنعت آب و برق اصفهان را اجاره کرده ايم که از سطح شهر کمي فاصله دارد اما مترو به آنجا نزديک است.  اين خوابگاه مخصوص دختران بوده و داراي ظرفيت بالاي ۳۰۰ نفري است. همچنين با پرداخت يارانه از سوي دانشگاه سعي بر اين است که شهريه خوابگاه ها را به حداقل برسانيم تا به دانشجويان فشار نيايد.

نصر همچنين از برنامه اين دانشگاه براي افزايش کيفيت غذا خبر داد و افزود: به منظور افزايش سطح کيفي غذاي دانشجويان، با پيمانکار قرارداد نوع دوم منعقد کرديم؛ از آنجا که نميدانيم پيمانکار چه نوع موادي را با چه کيفيتي براي غذا استفاده مي کند، دانشگاه مواد اوليه را تهيه مي کند و پيمانکار وظيفه پخت غذا را بر عهده دارد.

معاون دانشگاه تبريز: سيستم طبخ غذا تغيير کرد

دانشگاه تبريز اما دومين دانشگاه قديمي ايران پس از دانشگاه تهران و بزرگترين مرکز آموزشي در غرب و شمال غرب کشور است. اين دانشگاه براي سال تحصيلي جاري سيستم طبخ غذاي دانشجويي را تغيير داده است. حسين امامعلي پور معاون دانشجويي دانشگاه تبريز در گفتگو با خبرنگار مهر، از حذف روغن و شعله در فرايند طبخ غذا خبر داد و گفت: به منظور افزايش کيفيت غذا و حفظ ارزش غذايي، فرهاي کامبي (دستگاهي براي بخارپز و برياني کردن) تهيه شده که مرغ و ماهي بدون قطره اي روغن براي دانشجويان پخته مي شود.

امامعلي پور همچنين از ارائه خوابگاه به دانشجويان دکتري شبانه در سال تحصيلي جاري و همچنين رايگان بودن غذا براي دانشجويان بي بضاعت خبر داده است.

 

معاون دانشگاه اروميه:افزايش سوبسيد غذا به ۱۰ هزار تومان/کيفيت غذا مانند گذشته

دانشگاه اروميه با دارا بودن ۱۵ هزار دانشجو، يکي از دانشگاه هايي ست که علي رغم افزايش قيمت خوابگاه هاي خودگردان خود، نسبت به برخي دانشگاه هاي ديگر قيمت پايين تري دارد. عبدالناصر نظرياني معاون دانشجويي دانشگاه اروميه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به افزايش قيمت خوابگاه‌هاي خودگردان در سال تحصيلي جاري، گفت: سال گذشته قيمت اين نوع خوابگاهها ۵۸۰ هزار تومان بود که امسال به ۷۰۰ هزار تومان افزايش يافته است اما باز هم اين قيمت نسبت به ساير خوابگاه ها مثل زنجان و يزد، کمتر است.  

معاون دانشجويي دانشگاه اروميه با اشاره به اينکه در سال جاري کيفيت غذا و پيمانکاران مانند سال گذشته است، افزود:سال گذشته در ارتباط با غذاي دانشجويي مشکل خاصي نداشتيم و دانشجويان راضي بودند.

وي درباره قيمت غذاي دانشجويي نيز گفت: امسال بايد ۴۰-۵۰ درصد بيش از سال گذشته براي غذا هزينه کنيم. سوبسيدي که دانشگاه بابت هر غذا مي پردازد، حدود ۱۰ هزار تومان است چرا که سعي ميکنيم به دانشجويان از نظر مالي فشاري وارد نشود. به طور مثال سال گذشته قيمت هر کيلو گوشت دولتي ۲۷ هزار تومان بود که امسال به بالاي ۵۰ هزار تومان افزايش يافته اما تمام تلاش خود را براي راضي نگه داشتن دانشجويان به کار خواهيم بست.  

به گزارش مهر، حال بايد ديد که مديران دانشجويي چقدر مي توانند به وعده هايي که داده اند عمل کنند و دانشجويان تا چه اندازه از اين اقدامات راضي خواهند بود.

البته براي ارائه خدماتي با کيفيت به دانشجويان اين انتظار مي رود که اعتبارات دانشگاهها به صورت ۱۰۰ درصدي پرداخت شود؛ چرا که در غير اين صورت کسري اعتبارات گريبان‌گير دانشگاه ها خواهد شد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html